Black Friday oraz Cyber Monday - szaleństwo wyprzedaży.

Black Friday oraz Cyber Monday - szaleństwo wyprzedaży.

Czarny Piątek i Cyberponiedziałek to prawdziwe wydarzenia dla łowców promocji i wyprzedaży, jak i konsumentów chcących zrobić tego dnia bieżące zakupy za dużo niższą cenę. Co roku, w Polsce, jak i w innych krajach na świecie, liczni sprzedawcy i sieci handlowe oferują swoim nabywcom liczne okazje cenowe z okazji tego „święta”. Black Friday, jak sama nazwa wskazuje przypada w piątek, dokładnie po Dniu Dziękczynienia – w czwarty tydzień listopada. Dzień ten stanowi inaugurację sezonu zakupowego przed Bożym Narodzeniem. Początkowo Black Friday organizowano wyłącznie w Stanach Zjednoczonych, obecnie coraz więcej krajów decyduje się oferować swoim klientom liczne promocje cenowe w ten dzień roku. W Stanach Black Friday organizuje się od lat 50-tych ubiegłego wieku, natomiast zwyczaj ten zaczął działać prężnie w Polsce dopiero od 2015 roku. Wcześniej tylko nieliczni sprzedawcy decydowali się na promocje w ramach Black Friday, a większość konsumentów nie miała nawet pojęcia o takim wydarzeniu zakupowym. Co roku jest to coraz bardziej popularna forma sprzedaży promocyjnej, zarówno w Polsce, jak i w innych  krajach na świecie. W ten wyjątkowy dzień dla klientów sklepy oferują wydłużone godziny otwarcia, często do późnych godzin nocnych, a niektóre dają możliwość robienia zakupów nawet przez całą dobę. Black Friday  prócz niższych cen, niestandardowych godzin działania, oferuje także dodatkowe korzyści takie jak na przykład darmowe dostawy, upominki do zakupów, czy inną drobną usługę. W Polsce największą popularnością w tym dniu cieszą się promocje i wyprzedaże sklepów RTV i AGD. Polacy bardzo chętnie zaopatrują się tego dnia w nowe telewizory, sprzęt kuchenny, a także w smartfony i laptopy. Również sklepy odzieżowe odczuwają tego dnia prawdziwe oblężenie ze strony klientów. Klienci w tym dniu ustawiają się licznie w kolejki do sklepów dużo wcześniej przed  ich otwarciem. Szacuje się, że średnia wartość zniżek w tym dniu wynosi ok. 43%, co pozwala na naprawdę duże oszczędności w portfelu.  Oczywiście Black Friday to nie tylko okazja na zrobienie zakupów w sklepach stacjonarnych, także tysiące sklepów online daje możliwość dokonywania zakupów po dużo niższych cenach tego dnia. Ci klienci, którzy nie chcą stać w długich kolejkach, szukać miejsc parkingowych, czy przebijać się przez korki, decydują się właśnie na tę wygodniejszą formę zakupów. Lista sklepów internetowych przyłączających się do Black Friday rośnie z roku na rok.